een nieuw jaar een nieuw begin

Nadat de bijna voltallige familie polak india voor een maand onveilig had gemaakt was de beurt nu aan mij alleen om de reputatie hoog te houden.Voor de gene die er niet bekend mee zijn, dat valt niet mee! gelukkig had ik aan Maurice die twee weken langs kwam een goede steun. Al waren de laatste pak m beet 3 weken heel erg ontspannen, het echte vakantie gevoel: zon zee strand en cocktails, motor gehuurd voor 4 eurootjes per dag. Het huren van een motor is trouwens wel erg eenvoudig (ik dacht dat een Mexicaans rijbewijs halen eenvoudig was) nou even naar een hoek van de straat lopen en alleen zeggen in welke resort of hostel je verblijft. Een kopie van paspoort, laat staan die van het rijbewijs (die ik niet eens heb) was zelfs nog niet eens nodig.

Buiten een kort uitstapje naar Hampi met Maurice, waar we 1 keer onze tanden hebben moeten laten zien valt er dan ook niet veel te melden. Deze plek 300km inlands vanaf goa herbergt 400 tempels verspreid over 30 vierkante km tropische natuur, heel erg vredige en historisch. We hebben er een dag een fiets gehuurd en rond getuft, apen gezien, verse kokosnoten geplukt, veel geleerd over de Indiase goden, geweldige tempels, en als afsluiter op een berg een geweldige zonsondergang gezien. Nadat we een dag later per toeval aan een Indiaas wietje hadden gerookt kwamen we in het feestgebruis van het 500 jarig bestaan van de provincie Karnataka terecht. Dit werd groots gevierd met olifanten, en allerlei artiesten die uit verschillende dorpen hun kunstjes kwamen vertonen, echt fantastisch, zeker met dat fijne indiase gras!

Nadat ook maurice (met wie het elke dag een feest was) weer huiswaarts was gekeerd en ik weer is echt alleen was kwam ik tot de ontdekking dat ik een kilotje was aangekomen van al die fijne curry's, om maar te zwijgen over het bierbuikje. Dat Indiase gras zal ongetwijfeld mijn kortetermijngeheugen ook wel hebben aangetast, mijn gehoor was ook sterk achteruit gegaan nadat ik avond aan avond als laatste naast de speaker van de club moves had lopen maken, ondanks dat voelde mijn lichaam elke ochtend stijf en onstabiel aan en toen zelfs een massage dat niet meer kon verhelpen voelde ik me zak in as!

Kortom ik was toe aan een detoxificatie
Na een niet noemenswaardig oud en nieuw ben ik op 1 jan aangekomen op de Sivananda Ashram voor een portie lichamelijke en geestelijke discipline

Het leven in de Ashram is erg idealistisch, energiek en spiritueel, echt iets waar ik aan toe was. De Ashram ligt in een heel mooi bosrijk gebied aan een groot meer omringd door bergen. Er zijn nu ongeveer 150 gasten uit allerlei verschillende landen, sommige blijven een paar dagen andere een paar maanden, ik ben van plan om er twee weken te blijven al bevalt het me hier steeds meer (gasten die er nooit meer weggaan zijn trouwens geen uitzondering, dus je weet maar nooit!). De nadruk van deze Ashram (plek waar je aan je eigen ontwikkeling werkt) ligt in het beoefenen van yoga, iets waar ik zoiezo al geïnteresseerd in was.
Elke dag ziet er zo uit:

5:20 wordt iedereen gewekt, (ik slaap in de heren dorm)
6:00 gezamenlijke opening van de dag (satsang) in een grote open tempel, te beginnen met half uur meditatie gevolgd door het zingen van chants (spirituele matras in Sanskriet)
7:30 chai (Indiase kruiden thee met melk)
8:00 yoga class
10:00 brunch (met 150 man in lotus houding op de grond zittend in een grote zaal in stilte een vegetarische maaltijd met je rechter hand op proberen te eten)
11:00-karma yoga (corvee, maar dan zonder het te ervaren als corvee, zeg maar plee boenen met een glimlach)
12:30 yoga coaching (bij spijkeren van de houdingen ademhaling enz)
14:00 yoga theorie
15:30 tweede yoga class
18:00 avond eten
20:00 dag afsluiting met meditatie, gezamenlijk gezang en tot slot de wijze woorden van de Guru Sivananda (uit een van zijn boeken hij is inmiddels overleden, maar wellicht weer gereïncarneerd...)
22:30 lichten uit

het was in het begin zeker even wennen, vooral het vroege opstaan
5:20... pff zo vroeg ging ik vorrige week pas naar bed
nu ik me steeds meer thuis begin te voelen hier geniet ik er ook echt van,
en de vooruitgang in yoga is echt bizar
Shantih

ps heb je 25min nix te doen kijk dan even deze hilarische documentaire, opgenomen in de jaren 60 over de lichamelijke gesteldheid van de Canadees en de mogelijkheden tot verandering. Aan het eind komt Swami Vishnu Devananda in beeld (de oprichter van deze Ashram die destijds yoga naar het westen heeft gebracht).
enjoy:
http://www.nfb.ca/film/i_was_a_ninety_pound_weakling/

Reacties

Reacties

wenneke de Kool

Hoi Dylan, zo te horen kan 2010 niet meet stuk voor jou. Wat zal je rustig worden door die yoga sessies.Ontspanning door inspanning. De allerbeste wensen van ons allen voor 2010 wenneke philippe bram eva en red

jacqueline

Wow ben nieuwsgierig wie er terugkomt ( en dan elke dag vroeg uit de veren hé ) En met die rechterhand geen gekke dingen doen natuurlijk(grapje)
Hou lang hoe je het al vol (op je hoofd staan ??
liefs

Ivo Wauben

RE-SPECT. Bij het lezen van je verhalen en bekijken je foto's realiseer ik me dat ik ook naar India moet. Geniet er van. Reserveer je een plekje in de Ashram voor me? Groet, Ivo.

martin - me studio

yo dylan

instant kharma!

have fun ouwe dibbes, klinkt goed

Marijn

Wat fijn dat de Ashram je bevalt. Lijkt me wel lastig om de hele tijd met jezelf bezig te zijn! Maar misschien kom je wel nieuwe dingen tegen! Geniet lieve Dylan! Liefs

fleur

klinkt allemaal goed! kan niet wachten om mijn reis te beginnen.. kan alleen nog steeds niet kiezen welke kant ik op wil.

Happy 2010 en nog veel vermaaks daar!

Kees

Jeetje Dylan, je promotie praat + film hebben mij gewoon naar een Yoga centrum in New York doen googlen. Zo bizar hoe we allebei ver van huis zijn, maar zulke andere ervaringen meemaken. Wanneer vertrekt jouw boot richting New York? We hebben logeerruimte. :)

Succes met je 'zware' programma.

Kees

Evelien

Dyl!

Allereest: Nog a happy newyear!!

Wat een avonturen maak je allemaal weer mee! Klinkt als een hele andere wereld dan hier, wat mij ook heerlijk lijkt! Je bent straks een geheel nieuw mens als je weer terug komt! Genietttt!

X Eef
(hier mis je niks, behalve sneeuw sneeuw sneeuw, lees 2,5uur in de bus zitten van Hlem naar Adam haha)

Ranjana

Hai Dylan, heerlijk om je verhalen te volgen en het ashramleven, heel herkenbaar, maar gelukkig is er baas boven baas, ik stond om 4 uur op en daalde dan 108 treden af naar de ijskoude Gautama Ganga om daa in een bad te nemen. Daarna ben je echt klaarwakker. Blijf genieten, Ranjana

Stampott

jaa het mag toch nog: happy newyear,.... :)

hee die Maurice waar je het over hebt, lijkt me een leuke jongen!

Herkenbaar grotendeels,..

bijzonder Ashram, ik wens je verder héél veel Plezier !

Groeten uit Hoorn

Merlijn en Linda

Ha die Dylan,
We zijn geraakt door je verhalen en je schitterende foto's. Wat een bijzondere reis en wat heerlijk om mee te leven. We zijn je vader en Merlijn en ik (Linda). In een ijs- ja ijskoud en spekglad Amsterdam met een spekbokking aan tafel. Daarna een 29 jaar oude Vino Nobilé geopend om te proosten op het leven. En als afsluiting van een heerlijke avond (met Miles Davis, Pergolesi, Ry Cooder en Ella Fitzgerald uit de speakers) jouw site bewonderd. We wensen je een heel bijzondere verdere tijd en belevenisvolle reis toe. Liefs van Frank en Merlijn, Simon en Linda

tomas

mooi mooi mooi weer zeg, helemaal iets voor jou in zo'n spiritueel resort, gaaf jongen! heb de afgelopen tijd een aantal keer Bikram yoga gedaan in Barcelona. Zeg maar yoga maar dan in de sauna. Doordat het er zo heet is zweet je enorm en is de kans op blesures gering omdat je spieren goed opgewarmd zijn. Daardoor kun je je lichaam in de meest rare houdingen zetten. Voelt zowel geestlijk als lichamelijk ontzettend gezond. Wel enorm zwaar en intensief.

Keep up the healthy spirit

!que disfrutes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!