Reis Amritsar

Na onze eerste belevenissen in Delhi hebben we een stoptrein van 8 uur genomen naar Amritsar (plaats tegen de pakisaanse grens aan). Pikant detail de chaos: voor mensen die zich ook zo irriteren aan passagiers die geen geduld hebben op het perron. Ik vind t in iedergeval erg vervelend wanneer passagiers die de trein in willen geen plaats maken voor de passagiers die de trein uitkomen. Nou dan moet je maar niet met de trein gaan in India, totale chaos! Met een bezetting van denk 90 procent op alle treinen in India,merkte we datde perrons over vol waren. Wanneer de trein eenmaal arriveerde bleek dat we op een vaste plaats zaten in een bijbehorende wagon, en wij stonden natuurlijk niet op de plek waar de wagon tot stilstand kwam, dus wij probeerde met alle andere passagiers van plaats te verruilen. Toen gingen ook nog de deuren openenbegon de chaos pas echt, alles blokkeerd,passagiers willen uit de trein,wij met zoveel andere indiers erin en dat is echt drukken en stoten. En denk maar niet dat onze bagage zoveel meer bedraagd dan de gemmidelde indier, deze neemt zijn hele hebben en houden ook mee in de trein.

Al met al een hele belevenis...

Naarmate we dichterbij de bestemming kwamen des te meer Sikh's er in de trein bij kwamen. Vooral te herkennen aan de grote mannen met tulbanden, waar ze hun haar in wikkelen. Ze mogen namelijk hun haar nooit laten knippen of scheren (inclusief de baard en elk ander haardje op het lichaam). Verder dragen ze een dolk en zijn ze erg vriendelijk. Het Sikhisme is een van de geloven van India, deze riligie zocht naar een harmonieuze levensstijl die de Hindoes en de Islami niet boden. In deze stad zijn we daar ook op een mooie manier mee in aanraking gekomen, vooral in de Golden Temple (te zien in de eerste fotoserie). In en om deze tempel is er 24 uur per dag allerlij soortige bedrijvigheid te beleven. Ze bieden hier een vrije slaapplek aan een ieder die daar behoefte aan heeft en koken per dag denk ik zo'n paar duizend gratis vegetarische maaltjes voor iedereen die honger heeft. Nou had ik hooguit trek maar voor de ervaring wilde ik het wel mee maken, zo stond ik dus in een volle rij mensen, bord en lepel in de hand te wachten tot de poort naar de eetzaal waar op dat moment ongeveer 500man hun gratis maaltje zaten te nuttigen open ging. Toen het hek eenmaal van de dam was bleef iedereen toch rustig en liep gemoedelijk naar een plaats en ging zitten naast elkaar in rijen tegen over elkaar. Er kwamen toen een stuk of 20 buddies die ons 1 voor 1een hapje rijst, hapje groente, naan broodje etc gaven. Buiten dat het heel lekker was vond ik t ook mooi om te zien hoe rijk en arm naast elkaar van hetzelfde hapje zaten te genieten.

Harmjan

Vette shit! Veel plezier daar en hou het heel :)

ranjana

Hai Dylan, zo goed je reisverhalen te lezen, herkenbaar zeker het verkeer maar dat is veiliger dan in Nederland en in ieder geval veel boeiender. En je bent toch in Varanasi geweest, prachtige foto's.
Blijf genieten en ik volg je, Ranjana