culturele verschillen

Van achter de Taj Mahal hebben we vandaag de zon zien opkomen, erg mooi en zoiezo een fabelachtig gebouw. Je zou na alle vieze smalle drukke lawaaige straatjes bijna vergeten dat India ook zo mooi kan zijn. Het paleis werd door heerser Shah Jahan in het zelfde jaar gebouwd ter nagedachtenis aan zijn vrouw die tijdens de bevalling van hun 14de kind in1631 stierf. Er hebben in totaal 20.000 mensen aan gewerkt tot het in 1653 werd opgeleverd. De Taj Mahal raakte in verval nadat het rijk van deze witmarmer liefhebber werd verslagen maar is na een grondige renovatie weer in al haar pracht te bewonderen (al doet de luchtvervuiling het palleis geen goed).

Doordat India in tegenstelling tot onze economie nog steeds groeiende is zie je ook steedsmeer westerse invloeden terug komen in het dagelijks leven van de Indier. Dit leverd af en toe hilarische taferelen op, zoals van de week toen we per toeval in een shopping mall terecht kwamen. Dit winkel centrum had net zoals diegene die wij kennen een roltrap, vrij normale gang van zaken zou je denken, nou niet voor alle Indiers. veel indiers vooral vrouwen (sorry dames) durvden er niet naar beneden op te stappen, ze waren er heilig van overtuigd dat ze ervan af zouden vallen. We lagen helamaal dubbel en gingen natuurlijk express net doen of we er ook vanaf vielen. Dit soort kleine dingetjes doet je heel goed beseffen hoe wij gewend zijn geraakt aan onze ontwikkeling, en hoe verbijsterd we kijken naar andere culturele eigenaardigheden. Bijvoorbeeld het eten van een Thali (rijst, groente prutje yoghurt

en pannekoek) met je handen. Je kan gerust zeggen dat India op veel fronten achterloopt in ontwikkeling, maar wat is ontwikkeling? Wij eten beschaafd met bestek maar nemen eens in de zoveel tijd wel een nieuw mobieltje als de oude een mankement vertoont of gewoon
omdat er een nieuw model uit is. Dit zorgd wel voor een helehoop rotzooi, in India wordt bijna niets van deze waardevolle spullen weggegooid, hier repareren ze juist alles: telefoons, horloges, computers echt alles. We zitten hier dagelijks in de meest achenebis riksjas
(gemotoriseerde drie wieler) die in Nederland allang naar de sloop zouden zijn gebracht, maar ze lappen hem hier telkens weer op. In dat opzicht zouden wij met onze wegwerp cultuur nog een hoop kunnen leren van de indiase mentaliteit.

tomas

weer mooi verhaal jongen!!

Merlijn, Linda en Frank

Hoi Dylan,

Je vader en wij (de buren) hebben de mooie foto's bekeken onder het genot van een glas wijn en garnalen. Bijzonder om te zien. Je reisverhalen gaan we nog lezen.

Groet uit Amsterdam.