Eerste indruk

wij zijn nu bijna twee weken in india, en nog maar net bijgekomen van alle nieuwe ervaringen,
het is een onwijs divers land met een rijke varieteit aan culturen. India bruisd van de energie!

in een mate die weallen niet eerder hebben mee gemaakt. Kort omschreven heel erg hectisch, spiritueel, vies maar bovenal anders dan anders, in de positieve zin wel te verstaan!

Het verkeer is echt een belevenis, super gaotisch, dat kan ook niet anders met al die kleine straatjes waar ongeveer 1,2 miljard mensen zich dagelijks doorheen verplaatsen. Doorat de Engelse hier meer als honderd jaar terug nog een kolonie hadden zie je hun invloeden nog steeds terug in het verkeer. De rijriching wel te verstaan, want de keurige manieren waar onze westerbuen bekend om staan zijn hier ver te zoeken. De brommers, motoren, fietsen, auto's en riksja's scheuren je voor de voeten. Ze tuteren de hele dag door om te laten weten dat ze willen passeren. Dit komt omdat er nouwelijks stoplichten zijn en verkeers regels kennen ze hier al helemaal niet. Een Nederlandse agent zou hier binnen een half uur aan zijn jaarlijkse verkeersboetes quota zitten! Je ziet ook nergens autos zonder schade.

Korte afstanden worden lopend afgelegd, voor de langere afstanden zitten we in de riksja (gemoteriseerde driewieler). Hetisop elke straathoek dan weer billenknijpen omdat er zich weer bijna een botsing met een heilige koe voordoet, maar tot nu toe ging t altijd goed. Dit soort maffe verkeers tafarelen maakt zelfs een simpel ritje naar het station spannend.

Op de eerste dag maakte het verkeer tegen de avond klok plaats voor een feest, gelegenheid is mij ook nog steeds onbekend. Zeker is dat het een feest was van de Sikhs (een van de religiueze richtingen in india). De grote mannen met tulbanden en baarden deelden allerlij lekkere hapjes uit, en de vrouwen in mooie gekleurde gewaaden (panjubi dresses) zwaaiden vanaf voorbijrijdende vrachtwagens. De straat was denk ik anderhalve keer een nederlands fietspad, vrij bijzar dat dat allemaal paste want t was stampens vol. Er werd gedanst op muziek,mannen deden een traditionele vecht technische show en er werd gezongen.

Al met al was t me een hele beste eerste kennismaking!

gauke

Goeiedag familie Polak, fijn om te horen dat het naast hectisch, vies, druk ook feestelijk is. Aan de foto's te zien en aan het verhaal te horen moet het een gigantische ervaring zijn. Hier is het een en al regen, denk daar maar aan als jullie in het zonnetje zitten.

veel plezier nog en tot het volgende bericht

caroline smits

he dylan wat een leuk lezen en beschrijven ..ben benieuwd naar je bizare (?)ontwikkeling in de yoga tempel
maar deze tante in mexico zit echt te denken hoe kan dat nou met chaos verkeer daarzo als op natuurlijke wijze (zonder regeld en stoplichten in china &japan b.v )juist het verkeer geoon doorrolt hier in mexico weet je toch dat we buitengewone doorgang en snelheid genieten omdat we zelf het maar moeten uitzoeken !
!in USA is het met verkeersborden i(geen stoplicht dus)n straat waar je moet stoppen ook als er niemand aankomt heel vermoeiend !!
wel nog een fijne tijd en leuk van je te horen!
groeten
je tante caroline